|
نويسندگان :
:: احمدی
آمار بازديد :
:: تعداد بازديدها:
:: کاربر: Admin
<-PollName->
<-PollItems->
آمار
وب سایت:
بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 63
بازدید هفته : 85
بازدید ماه : 747
بازدید کل : 43316
تعداد مطالب : 108
تعداد نظرات : 202
تعداد آنلاین : 1
|
|
|
|
پيام مديريت وبلاگ : با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، به وبلاگ من خوش
آمديد .لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود
آگاه سازيد و به ما در بهتر شدن كيفيت مطالب وبلاگ کمک کنید .
|
|
|
خاطره ای از دکتر مرتضی شیخ |
|
|
دکتر مرتضی شیخ ، پزشک انسان دوستی است که در دوران کودکی من در مشهد مشغول طبابت بود و کسی از اهالی مشهد نیست که نامی از او یا خاطرهای از او نداشته باشد یا نشنیده باشد.
دکتر شیخ از مردم پولی نمی گرفت و هر کس هرچه می خواست توی صندوقی که کنار میز دکتر بود میانداخت و چون حق ویزیت دکتر 5 ریال تعیین شده بود ( خیلی کمتر از حق ویزیت سایر پزشکان آنزمان)، اکثر مواقع، سر فلزی نوشابه به جای پنج ریالی داخل صندوق انداخته میشد و صدایی شبیه انداختن پول شنیده میشد.
محله ما در مشهد نزدیک کوچه دکتر شیخ است. مادرم از قول دختر دکتر شیخ تعریف می کرد که روزی متوجه شدم، پدر مشغول شستن و ضد عفونی کردن انبوه سر نوشابه های فلزی است!
با تعجب گفتم: پدر بازیتان گرفته است؟ چرا سر نوشابه ها را می شورید؟
و پدر جوابی داد که اشکم را در آورد.
او گفت:دخترم، مردمی که مراجعه می کنند باید از سر نوشابههای تمیز استفاده کنند تا آلودگی را از جاهای دیگر به مطب نیاورند، این سر نوشابههای تمیز را آخر شب در اطراف مطب میریزم تا مردمی که مراجعه می کنند از اینها که تمیز است استفاده کنند. آخر بعضیها خجالت میکشند که چیزی داخل صندوق مطب نیاندازند.
:: موضوعات مرتبط:
قرآنی،
،
:: برچسبها:
دکتر,
شیخ,
|
|
|
نوشته شده توسط
احمدی در جمعه 24 تير 1390 |
|
|
|
بررسي قراات قرآني از ديدگاه شيعه |
|
|
بررسي قراات قرآني از ديدگاه شيعه |
چکیده:
با توجه به ويژگيهاي خط عربي و وجود لهجه هاي مختلف در ميان اقوام عرب در باره قرائت قرآن و ادا کلمات نوراني آن، اختلافاتي در باره قرائت قرآن در ميان مسلمانان از همان آغازين روزهاي گسترش اسلام پديدار گشت. ناتواني عده اي در فراگيري و قرائت قرآن کَما انزل و شوق قرائت و تعليم آن موجبات نشر اختلافاتي در قرائت گرديد و اين همه بعد از تلاش خلفا بويژه عثمان براي محو اختلافات صورت مي گرفت با گذشت نزديک به يک قرن از نزول قرآن عده اي آشنا به فن قرائت با نام امامان قرائت در ميان مردم شهرت و اعتباري يافتند و به تعليم قرآن پرداختند و گروهي ديگر که به راويان قراءات مشهور گرديدند به ثبت و نقل آنچه از امامان قرائت مي يافتند، مبادرت نمودند. با گذشت زمان و تدوين علم قراءات و تعيين عدد قراء توسط محققين علوم قرآني مانند ابن مجاهد بحث تواتر قراءات و رد و اثبات آن در ميان مسلمين و اهل نظر بالا گرفت. (اين مقاله بررسي مختصر تاريخچه قراءات و بيان ديدگاه علماء شيعه در باره تواتر و يا عدم تواتر آن مي باشد.) �
كليد واژه: قرآن کریم،علم قرائات،علماء امامیه، تواتر قراءات، حدیث سبعة احرف
نویسنده:فواديان محمدحسن، دانشکده ادبيات و علوم انساني، دانشگاه تهران�
متن کامل مقاله در فایل پی دی اف می باشد.
منبع: پايگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
|
:: موضوعات مرتبط:
قرآنی،
قرائت،
مقالات قرآنی،
،
|
|
|
نوشته شده توسط
احمدی در شنبه 4 تير 1390 |
|
|
|
مهمترين نظريهاى كه تاكنون درباره ترتيب و زمان نزول سوره حمد اظهار شده، اين است كه آن اولين سوره كاملى است كه بر پيامبراسلامصلى الله عليه وآله نزول يافتهاست. در اين مقاله تلاش مىشود، ادعاى جديدى اظهار و با شواهدى تاييدشود و آن عبارت از اين است كه اين سوره نه تنها اولين سوره كامل كه به طور مطلق اولين واحد نزول قرآن كريم است.
چكيده
مهمترين نظريهاى كه تاكنون درباره ترتيب و زمان نزول سوره حمد اظهار شده، اين است كه آن اولين سوره كاملى است كه بر پيامبراسلامصلى الله عليه وآله نزول يافتهاست. در اين مقاله تلاش مىشود، ادعاى جديدى اظهار و با شواهدى تاييدشود و آن عبارت از اين است كه اين سوره نه تنها اولين سوره كامل كه به طور مطلق اولين واحد نزول قرآن كريم است. برجستهترين شواهد اين ادعا، ظاهر آيات سوره علق و پارهاى از رواياتى است كه درباره نزول سوره حمد وارد شدهاست.
كليد واژهها: سوره حمد، سوره علق، اولين سوره.
:: موضوعات مرتبط:
قرآنی،
تفسیر،
قرائت،
،
|
نوشته شده توسط
احمدی در شنبه 4 تير 1390 |
|
|
|
دانش اسباب نزول ( قسمت اول ) |
|
|
دانش اسباب نزول ( قسمت اول )
نـوشـتـارى كـه در پـيـش رو داريد, تحقيقى است درباره اسباب نزول قرآن كه خود موضوعى از علوم قرآنى است. دربـاره اسـبـاب نـزول, سـخن بسيار است و كمتر نوشته اى را مى توان يافت كه همه مـبـاحـث اسـبـاب نـزول را شامل باشد. ما نيز ناگزيريم در اين نوشتار, به صورت گزينشى عمل كنيم. در مقدمه اين پژوهش, بيان نكاتى چند ضرورى است كه نخست بدانها مى پردازيم :
تعريف علوم قرآنى
چـنـانـچـه يادآور شديم, بحث اسباب نزول, از جمله مباحثى است كه در قلمرو علوم قـرآن مـطـرح بوده و هست, از اين روى, جا دارد كه ابتدا نگاهى به اصطلاح ((علوم قرآن)) داشته باشيم.
واژه ((عـلـوم قـرآن)) دو كـاربـرد دارد: گـاه مـنظور هر دانش و آگاهى است كه مـى تـواند درباره قرآن مطرر شود و مرتبط با قرآن باشد كه در اصطلاح ((علوم قرآن اضافى)) ناميده مى شود.
ديـگرى به اعتبار اين كه در طول زمان, سرانجام مباحثى درباره قرآن و مرتبط با آن شكل گرفته و به مجموعه آن مباحث, عنوان ((علوم قرآن)) را داده اند كه در اين صـورت, قلمرو علوم قرآن معّين و محدود خواهد بود و آن را در اصطلاح ((علوم قرآن الـبته اين تعريف, قابل نقد است, زيرا بر اين اساس بايد علم صرف و نحو و معانى هر علمى كه در خدمت قرآن يا مستند به آن باشد, علوم قرآن اضافى ناميده مى شود.علوم قرآن اضافى را چنين تعريف كرده اند: ((كل علم يخدم القرآن او يستنداليه...))1اسمى يا علمى)) گويند.
و بـيـان و بـرخى علوم انسانى و تجربى, كه در فهم قرآن دخالت دارند و مى توانند مـورد اسـتـفـاده گيرند, از علم قرآن به شمار آيند! با اين كه چنين نيست, زيرا مـنـشائ اين علوم, قرآن نمى باشد, و قبل از قرآن مطرح بوده و يا بدون ارتباط با قرآن مطرح شده و شكل گرفته اند.
پـس سزاوار اين است كه بگوييم ((علوم قرآن اضافى)) علومى است كه در دامان قرآن و در پـى تـلاش براى شـنـاخـت آن مطرر شده و يا قابل طرراند; مانند علم ناسخ و منسوخ, اعجاز قرآن, اعراب قرآن, نكات ادبى, بلاغى, اخلاقى, اجتماعى و....
بـنـابـرايـن, عـلـم فقه تا آن جا كه درباره آيات الاحكام و مستندات قرآنى بحث مـى كند, از علوم قرآن (به معناى نخست) به شمار مىآيد, ولى هرگاه درباره منابع ديگر و مستند به حديث يا عقل و يا اجماع بحث كند, خارج از علوم قرآن اضافى است.
علوم قـرآن عـلمى, دانشى شكل يافته و تدوين شده است كه داراى مباحث و فصلهاى مشخصى است و در هر فصل آن خصوصيتى از قرآن مورد بررسى قرار گرفته است.
بـنـابـرايـن, قلمرو و مباحث ((علوم قرآن علمى)) محدود و معيّن است و منحصر در همان مباحثى كه معمولا كتابهاى علوم قرآن به آنها پرداخته اند.
پس اگر ((زركـشـى)) گفته است: ((علوم قرآن شمارش نمى شود.))2 منظور علوم قرآن اضافى بوده است, نه علوم قرآن علمى.
و اگـر سـيوطى مى نويسد : ((علم طب, جدل, هيئت و... از علوم قرآنى است.))3 ممكن اسـت نظرش ((علوم قرآن اضافى)) باشد, آن هم آن مقدار از اين مباحث كه مستند به آيات قرآن و يا درباره قرآن طرر شده باشند و نه همه مباحث اين علوم. اگر سخنان زركشى و سيوطى را اين چنين توجيه كنيم, اشكال برخى اشكال كنندگان بر ايـشـان وارد نـخـواهـد بـود كه گفته اند: ((اينان گرفتار زياده روى شده اند.))4
تاريخ پيدايش و تكامل علوم قرآن
درباره تاريخ پيدايش واژه ((علوم قرآن)) آراى مختلفى اظهار شده است كه عبارتند از:
:: موضوعات مرتبط:
قرآنی،
تفسیر،
قرائت،
اهل البیت،
حفظ قرآن کریم،
،
|
نوشته شده توسط
احمدی در شنبه 4 تير 1390 |
|
|
|
دانش اسباب نزول ( قسمت دوم ) |
|
|
تـدويـن اسـباب نزول و علل تاخير آن با توجه به آنچه كه در ((مقدمه)) درباره زمـان گـردآورى ((عـلـوم قـرآنـى)) يادآور شديم, در گردآورى اسباب نزول نيز دو نظريه قابل ارائه است :
نظريه اول بـرخـى بـر ايـن باورند : اسباب نزول به صورت پراكنده و بيشتر در ضمن تفسير از آغـاز قـرن دوم هـجـرى نگاشته شد و پيش از اين تاريخ, اسباب نزول , همچون ديگر مـباحث قرآن به انگيزه هايى نگارش نشده است .1 در شناخت انگيزه هاى نگارش نيافتن اسـبـاب نزول در عصر وحى و پس از رحلت پيامبر , اظهار نظرهايى شده است كه خلاصه آن چنين است : �
1. حديث پيامبر (ص) :
((لاتـكتبوا عنّى شيئاً غير القرآن فمن كتب عنّى شيئا غير القرآن فليمحه.))2 از مـن چيزى غير از قرآن ننويسيد. اگر كسى چيزى غير از قرآن را از من بنويسد بايد از بين ببرد.
2. حـضـور پيامبر بين مسلمانان و مراجعه مسلمانان به آن حضرت براى فهم قرآن در صورت نياز 3.
3. كمبود نويسنده و ابزار نگارش 4.
4. برخوردارى صحابه از فصاحت و بلاغت كه از مهم ترين عوامل درك مفاهيم آيات قرآن است5.
نقد و بررسى حديث
:: موضوعات مرتبط:
قرآنی،
تفسیر،
،
:: برچسبها:
دانش,
اسباب,
نزول,
|
نوشته شده توسط
احمدی در شنبه 4 تير 1390 |
|
|
|
هركدام از كتابهاى آسمانى براى خود نام خاصى داشته است،قرآن نيز كه مجموعه آياتى است كه از طريق وحى به جان ودل پيامبر گرامى اسلام نازل شده، داراى نام ويا نام هايى است كه در خود قرآن آمده است.
البته درست روشن نيست كه درزمان حيات پيامبر از قرآن به چه نام مشخصى ياد مى شد، اما تكرار كلمه قرآن در جاى جاى مجموعه وحى الهى، اين گمان را تقويت مى كند كه اين مجموعه به همان نام قرآن خوانده مى شد.
همچنين در رواياتى كه از پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) وائمه(عليهم السلام) درباره فضل قرآن نقل شده نام قرآن ومصحف وكتاب الله تكرار شده است.
به هرحال براى قرآن اين كتاب آسمانى مسلمانان، نام هاى گوناگونى در خود قرآن اطلاق شده است كه هركدام بيانگر بعد خاصى از قرآن وداراى بار ويژه اى است.
درمورد تعداد نام هاى قرآن بعضى ها افراط كرده وهر صفتى را كه در قرآن براى قرآن ذكر شده است،به عنوان نام تلقى كرده اند مثلاً از قاضى شيظله نقل شده كه قرآن پنجاه وپنج اسم دارد(1) در مقابل بعضى ها هم گفته اند قرآن فقط يك اسم دارد وآن قرآن است وبقيه همه صفات قرآن مى باشد.
ما تصور مى كنيم همانگونه كه قول اول نمى تواند قابل قبول باشد ومثلاً نمى توانيم يكى از اسامى قرآن را عربى ويكى را امر ويا حبل بدانيم، همچنين قول دوم نيز با واقع تطبيق نمى كند زيرا نام هائى مانند فرقان وذكر وكتاب اگر هم در قرآن به عنوان صفت ذكر شده باشد لااقل در عرف مسلمين به عنوان نام تلقى شده است ومى توان آنها را علم منقول دانست همانگونه كه خود كلمه قرآن نيز همين حكم را دارد.
اينك صفاتى را كه ميتوان از آنها به عنوان نام هاى قرآن ياد كرد، مورد بحث قرار مى دهيم:
:: موضوعات مرتبط:
قرآنی،
،
|
نوشته شده توسط
احمدی در شنبه 4 تير 1390 |
|
|
|
این بخش از نرم افزار بصورت موصوعی دسته بندی شده است که کاربر با کلیک کردن برروی موضوع دلخواه فایل صوتی آن درس را خواهد شنید.
در این بخش سعی شده است درس مخارج حروف از چند استاد ارائه گردد تا یادگیری بهتر انجام شود.اساتیدی که در این بخش تدریس می کنند:استاد موسوی بلده و استاد ستوده نیا می باشند.
استاد:سیدمحسن موسوی بلده
:: موضوعات مرتبط:
آموزش تجوید،
نرم افزار قرآنی راشد،
،
:: برچسبها:
تجوید,
قرآن,
قرائت,
م,
ط,
ن,
ح,
ذ,
خ,
غنه,
تفشی,
تکریر,
وقف وابتداء,
وقف,
ابتداء,
|
نوشته شده توسط
احمدی در چهار شنبه 19 تير 1390 |
|
|
|
|
به وبلاگ من خوش آمدید.
اَللّهُمَّ اِنّی قَدْ قَرَأْتُ ما قَضَیْتَ مِنْ كِتابِكَ الَّذی اَنْزَلْتَ عَلی نَبِیِّكَ الصّادِقِ، فَلَكَ الْحَمْدُ رَبَّنا.
اَللّهُمَّ اجْعَلْنی مِمَّنْ یُحِلُّ حَلالَهُ وَ یُحَرِّمُ حَرامَهُ، وَ یُؤْمِنُ بِمُحْكَمِهِ وَ مُتَشابِهِهِ، وَ اجْعَلْهُ لی اُنْساً فی قَبْری، وَ اُنْساً فی حَشْری، وَ اجْعَلْنی مِمَّن تُرَقّیهِ بِكُلِّ ایَهٍ قَرَأَها دَرَجَهً فی اَعْلا عِلِّیّینَ، امینَ رَبَّ الْعالَمینَ.
این وبلاگ برای معرفی نرم افزار راشد(نرم افزار مخصوص آموزش تجوید وصوت و لحن در قرائت قرآ ن مجید ایجاد گردیده است.مارا از نظرات خود بهرمند سازید.
این نرم افزار رایگان است
با تشکر
احمدی
a.ahmadi54@gmail.com
a.ahmadi1354@yahoo.com |
|
:: بهمن 1402;
:: آذر 1401;
:: فروردين 1399;
:: فروردين 1398;
:: دی 1397;
:: اسفند 1395;
:: ارديبهشت 1395;
:: مهر 1393;
:: تير 1393;
:: خرداد 1393;
:: فروردين 1393;
:: بهمن 1392;
:: مهر 1392;
:: شهريور 1392;
:: مرداد 1392;
:: تير 1392;
:: خرداد 1392;
:: ارديبهشت 1392;
:: فروردين 1392;
:: اسفند 1391;
:: بهمن 1391;
:: دی 1391;
:: آذر 1391;
:: آبان 1391;
:: مهر 1391;
:: شهريور 1391;
:: مرداد 1391;
:: تير 1391;
:: ارديبهشت 1391;
:: اسفند 1390;
:: شهريور 1390;
:: تير 1390;
:: خرداد 1390;
:: ارديبهشت 1390;
|
|
قرآن , آموزش , ماه , رمضان , http://www , quranhefz , ir/clip/ , عجم , حضرت علی علیه السلام , قرائت , صبا , شحات انور , نهاوند عبدالباسط , سوره یس , کتاب فلش ,
|
|